Moda dotycząca zagadnienia: zmiana sprzedawcy prądu w Europie jest już obecna od kilkunastu ładnych lat. Co ciekawe to nie na naszym kontynencie leży Państwo, w którym popularność zmian jest największa. Nowa Zelandia – bo to o niej mowa może się pochwalić ponad 30% udziałem liberalizacji w każdym roku, to znaczy, że co 3 lata praktycznie każdy Nowozelandczyk zmienia sprzedawcę prądu!
Zmiana sprzedawcy prądu w Europie nie wszędzie jest tak samo popularna
Zacznijmy może od samego początku. Lata 90 przyniosły w Wielkiej Brytanii duże zmiany, jedną z takich zmian była liberalizacja rynku energii elektrycznej. Sama geneza zmian swój początek miała w bardzo wysokich cenach prądu na Wyspach. Szukano rozwiązania jak można „zmobilizować” sprzedawców prądu do tego, żeby w końcu obniżyli stawki za prąd, który był najdroższy w całej Europie. Na nic zdawały się prośby czy naciski, trzeba było poszukać innego rozwiązania. Zdecydowano się na liberalizację rynku energii, która opierała się na zagadnieniu związanym z unbuldingiem czyli w skrócie rozdzieleniem działalności dystrybucyjnej od sprzedaży prądu. Dzięki zastosowaniu tego mechanizmu, do tej pory w sumie ponad połowa Brytyjczyków zdecydowała się przynajmniej raz zmienić sprzedawcę prądu, a ceny energii spadły w tym czasie o prawie 40%
Tak dużą popularność zmian sprzedawcy prądu w Wielkiej Brytanii możemy tłumaczyć złą regulacją cen jaka tam miała miejsce. Utrzymywanie ich na zbyt wysokim poziomie odbiło się „czkawką” sprzedawcom, którzy przez lata nie chcieli obniżyć swoich cen. Uwolnienie rynku spowodowało, że znalazło się wiele firm, które bez najmniejszego problemu przebijały oferty dużej konkurencji i zapraszało do siebie coraz większą ilość klientów.
Co wpływa na popularność zmian sprzedawców prądu w różnych krajach?
Przykład Wielkiej Brytanii pokazuje, że zbyt wysokie ceny sztucznie regulowane mogą przynieść dla firm stosujących taki zabieg efekt odwrotny – utratę klientów w momencie otwarcia rynku. Innymi czynnikami decydującymi o popularności zmian sprzedawców w różnych krajach jest:
- Duże różnice w cenie pomiędzy opłatami w taryfach urzędowych, a tych stosowanych na wolnym rynku
- Łatwa procedura zmiany sprzedawcy – rozbijanie umów na dystrybucję i sprzedaż i inne tego typu zapisy zniechęcają użytkowników
- Możliwość zamówienia usługi on-line
- Możliwość skorzystania z dodatkowych bonusów przy zawieraniu umowy