Polskie przedsiębiorstwa energetyczne przestrzegają przed nieuczciwymi sprzedawcami energii. Oszuści postępują według ustalonego scenariusza, jednakże wielu klientów nie zawsze na czas wychwyci przestępstwo.
Podając się za pracowników firmy energetycznej (zazwyczaj nie podają nazwy, bądź podają wyimaginowaną nazwę, ale też niejednokrotnie posługują się nazwami firm o ugruntowanej pozycji na rynku energetycznym), proponują odejście od aktualnego sprzedawcy energii i podpisanie nowej umowy. Ta rzekomo ma gwarantować konkurencyjne ceny energii, odpowiednio niższe od aktualnie obowiązujących u aktualnego dostawcy prądu. Otóż nic bardziej mylnego. Tzw. koszty operacyjne, koszty za ewentualne upomnienia, odsetki za nieuregulowane w terminie opłaty i obligatoryjne ubezpieczenia itp. są zazwyczaj nieracjonalnie wysokie.
Na szczęście firmy energetyczne zaalarmowane podobnymi incydentami uwrażliwiają swoich klientów przed działalnością oszustów. Każdy, kto dostał podobną propozycję lub nieopatrznie podpisał nową umowę powinien jak najszybciej skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta swojego dystrybutora energii. Tam uzyska dokładne informacje pomocne m.in. w odstąpieniu od umowy.