Transakcje przez internet – czy jest się czego bać? Za pomocą internetu dokonujemy wszelkiego rodzaju działań, od zakupu butów, do rezerwacji miejsca na wyjazd wakacyjny. Wydaje się być to powoli tak oczywiste, że pierwszym co robimy chcąc kupić jakiś produkt to zapoznanie się z cenami kilku sklepów internetowych, sklepów aukcyjnych, biur podróży i na podstawie prostego porównania kilkoma kliknięciami kupujemy to co chcemy. Umowa na prąd na 12 miesięcy lub dłużej to tylko jedna z dostępnych opcji.
Zmiana sprzedawcy prądu przez internet. Czy zostanę oszukany?
Każdy sklep internetowy jak i firma zajmująca się sprzedażą jakichkolwiek towarów (towarem jest także prąd) musi działać zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami RODO. Umowy w sieci są chronione prawem tak samo jak te zawierane w realnym świecie. Różnica na korzyść internetu jest taka, że przysługuje nam prawo 14 dni do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny ponieważ umowa zostaje zawarta poza lokalem sprzedawcy. Jako konsumenci mamy dużo praw, które chronią nasze bezpieczeństwo. Gdy wybieramy sprzedawcę, którego marka jest nam znana, a na stronie internetowej znajdziemy dane kontaktowe, numery NIP i REGON, to na ich podstawie możemy samodzielnie sprawdzić wiarygodność firmy. Można też skontaktować się ze sprzedawcą, lub poszukać na forach opinii na dany temat. Najlepszym jednak sposobem jest czytanie opinii o sprzedawcy prądu. Na stronie OptimalEnergy.pl mamy ich już kilka tysięcy!
Mam za stary komputer – nie zmienię sprzedawcy prądu przez Internet?!
Odpowiedni sprzęt do obsługi internetu to ważna sprawa. Nikt nie wymaga od użytkowników najnowszego oprogramowania i urządzeń. Dla bezpiecznego serfowania po internecie ważne jest, żeby mieć ważny program antywirusowy i pisząc kolokwialnie „czysty” komputer. Sprzęt elektroniczny z czasem po prostu się zużywa, dlatego taka sytuacja rzeczywiście może mieć miejsce. Proces zmiany sprzedawcy prądu nie trzeba przeprowadzać na swoim urządzeniu, ponieważ nie następuje żadnego rodzaju przypisanie tego urządzenia do użytkownika, czy licznika energii. Warto jednak pamiętać, aby korzystać z aktualnej wersji przeglądarki internetowej.
Pomyliłem się przy wypełnianiu formularza…
Formularze dostępne na stronach sprzedawców prądu są walidowane. To znaczy, że sprawdzane są literówki czy format zapisu danych. Jeśli jednak zrobiliśmy literówkę, to najlepiej jest wysłać ponownie formularz i skontaktować się ze sprzedawcą w celu wyjaśnienia sytuacji. Sprzedawca energii nie przeprowadzi procesu zmiany dostawcy, gdy np. dane zamawiającego prąd przez internet nie zgadzają się z danymi jakie otrzymuje od Operatora Systemu Dystrybucyjnego. W praktyce sprzedawcy wymagają załączania skanu rachunku za prąd. Dzięki temu przed startem procesu zmiany sprzedawcy prądu są w stanie sprawdzić czy zapisane dane w formularzu online są prawidłowe.
Ostrożność jest ważna. Zmiana sprzedawcy prądu przez internet jest jednak bezpieczna.
Bardzo ważne jest, żeby nie zawierać umowy z firmą, co do której rzetelności nie jesteśmy przekonani, szczególnie gdy proponuje nam nieporównywalnie korzystniejsze oferty. Zmiana sprzedawcy prądu przez internet polega na wypełnieniu odpowiednich formularzy, które są weryfikowane przez pracowników firmy. Zawsze otrzymujemy wiadomość zwrotną, mailową lub telefoniczną, w zależności do tego, co wybierzemy. Podobnie jak w przypadku jakichkolwiek zakupów, jeśli jakaś strona wydaje się być zagrożeniem, to nie wykonujemy na niej więcej czynności. Zawsze przed wyborem sprzedawcy prądu przeczytaj opinie na jego temat.
Zagrożenia w sieci, podobnie jak w codziennym życiu mogą nas spotkać w każdym momencie. Stosując się jednak do ogólnych zasad bezpiecznego działania w internecie ograniczamy możliwość takich zdarzeń. Zmiana sprzedawcy prądu przez internet jest procesem w pełni bezpiecznym, który zapewnia odbiorcom wygodny sposób zawarcia umowy. Co ważne oferty, które możemy wybrać korzystając z internetu są bardziej korzystnie niż te dostępne w punktach sprzedaży. Na koniec przypominamy! Odwiedzaj tylko zaufane i znane Tobie strony.